مشکلات پلاستیک در جهان

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

آرشیو

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب : 11
کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا : 0
آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز : 39
آي پي ديروز : 20
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 14
بازدید سال : 65
بازدید کلی : 263
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 3.138.204.2
مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل :
امروز : دوشنبه 18 تیر 1403

ورود کاربران


رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

مشکلات پلاستیک در جهان

همگی می‌دانیم که امروزه پلاستیک با زندگی روزمره ما درهم تنیده شده است و به طوری که یکی از دغدغه­‌های بزرگ محققان، تولید نمونه‌های طبیعت-دوست آن و ابداع روش‌­های نوین و کارآمد بازیافت می‌باشد. مشکلات پلاستیک در جهان در صورت عدم توجه می‌تواند به بزرگ‌ترین معضل آیندگان تبدیل شود.

مشکلات پلاستیک در جهان را بشناسیم

از دیدگاه علم، بزرگ­‌ترین چالش زمینه‌ای حل مشکلات پلاستیک در جهان، تولید مواد خاصی است که در هنگام مصرف به راحتی از بین نروند و همچنین در زمان عدم نیاز، به راحتی دفع شوند. «اندرو داو» (Andrew Dow) پروفسور شیمی دانشگاه بیرمنگام انگلستان این­ گونه عنوان می‌­کند:

جهان هر دو حالت را می­‌خواهد.

«مارک هیلمایر» (Marc Hillmyer) که مرکز پلیمرهای پایدار در دانشگاه مینه سوتا را اداره می‌­کند، معتقد است که پلاستیک، یک ماده بسیار شگفت‌­انگیز است و ما به آن‌ها احتیاج داریم؛ اما نه همه‌شان. او به کاربردهای متعدد پلاستیک در حمل و نقل آب و مواد غذایی، حفاظت سلول‌­های خورشیدی و تیغه­‌های توربین­‌های بادی که لنگر انرژی تجدیدپذیر است، اشاره می­‌کند.

برای حل مشکلات پلاستیک در جهان چه باید کرد

پلاستیک‌­ها به عنوان منابع انرژی عموما یا بازیافت شده و یا سوزانده می­‌شوند. در حالی که تخمین زده شده در حدود 79 درصد پلاستیک‌­های مصرفی، از زمین‌های دفن زباله و محیط زیست ما سر در می­‌آورند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پلاستیک‌ این است که با سایر مواد پلاستیکی و رنگی ترکیب می‌شود. این مسئله، روند بازیافت را پیچیده کرده و عمل تصفیه و جداسازی مواد قابل استفاده را محدود می­‌کند. ترویج جریان «پلاستیک سبز» که از مواد پایدار تهیه می­‌شود، به ما محصولی متفاوت عرضه می­‌کند. از جمله آن می­‌توان به لیوان­‌های پلاستیکی پلی­‌اتیلنی یا کیسه­‌های چیپس کامپوزیتی اشاره کرد. محققان در تلاشند تا موادی تولید کنند که جایگزین پلاستیک‌­های رایج امروزی شوند. چالش اصلی یافتن راهی برای تولید موادی می­‌باشد که به راحتی دفع شده و همچنین در زمان استفاده استحکام لازم را تامین کند. در زمینه شکست ساختارهای پلاستیک نیز محققان بر روی دو مورد زیر فعالیت می‌کنند:

1. بازیافت شیمیایی

اسیدها و مواد اولیه متفاوتی هستند که می‌­توانند برای شکستن ساختار پلاستیک‌­ها استفاده شود. محققان امیدوارند که بتوانند مواد شیمیایی ویژه­‌ای بسازند که قادر به جداسازی و تصفیه مواد پلاستیکی از سایر ناخالصی­‌ها باشد.

2. آنزیم‌­ها

آنزیم‌ها از مزیت ویژه بودن برای انواع پلاستیک برخوردارند؛ اما، متاسفانه در مقایسه با روش شیمیایی بسیار کند عمل می‌­کنند.

کلام آخر مشکلات پلاستیک در جهان

برای به حداقل رساندن وابستگی ما به مواد پلاستیکی، نیازمند ترکیبی از روش­‌های نوین و بهینه بازیافتی و تولید مواد جدیدی برای جایگزینی هستیم. هیلمایر می‌گوید:

هیچ اکسیر شفابخشی وجود ندارد.

نویسنده:

تاریخ: شنبه 05 تیر 1400 ساعت: 10:16

نظرات(0)

تعداد بازديد : 0

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش